هفته امر به معروف و نهی از منکر با تدبر در قرآن
نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر؛ چهار شرط نصرت الهی
خداوند متعال برای آن کسانی که وعدهی نصرت داده
است، شرطی مقرّر فرموده است:
وَاِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر؛(۱)
اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبةُ الاُمور.(۲)
خداوند متعال چهار شاخص را در این آیهی شریفه برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آنها قرار میگیرد و از زیر سلطهی قدرتمندان جائر خارج میشوند، معیّن کرده و وعده کرده است که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد. از این چهار شرط، یکی نماز است، یکی زکات است، یکی امر به معروف است و دیگری نهی از منکر.
هر کدام این چهار خصوصیّت و چهار شاخص، یک جنبهی فردی و شخصی دارند، لکن در کنار آن، یک جنبهی اجتماعی و تأثیر در نظامسازی اجتماعی [هم] دارند. نماز با آن همه راز و رمزی که در حقیقت نماز نهفته است که معراج هر مؤمن است، «قُربانُ کُلِّ تَقی»(۳) است، وسیلهی فوز و سعادت است، از همهی اعمال برتر و بالاتر است، حتّی نماز دارای جنبهی اجتماعی هم هست. جنبهی اجتماعی نماز این است که یکایک مسلمانان بهوسیلهی نماز با یک مرکز واحدی در تماس میشوند. در آنِ واحد در وقت نماز، همهی مسلمانان در همهی نقاطی که دنیای اسلام گسترده است، دل را به یک مرکز واحدی متّصل میکنند؛ این اتّصال همهی دلها به یک مرکز واحد، یک مسئلهی اجتماعی است، یک مسئلهی نظامساز است، معیّنکننده و شکلدهندهی هندسهی نظام اسلامی است.
زکات که دارای جنبههای فردی است و گذشت و اعطای «ما یحب» را به انسان میآموزد که خود این یک تجربه و آزمون بسیار مهم است، امّا یک ترجمان اجتماعی دارد؛ زکات در استعمالات قرآنی، به معنی مطلق انفاقات است اعم از زکات مصطلحی است که در آیهی شریفهی «خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَةً»(۴) به آن اشاره شده است؛ زکات یعنی مطلق انفاقات مالی، [امّا] جنبهی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیلالله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظامساز است.
و امّا امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همهی حرکات اجتماعی اسلام است که « بِها تُقامُ الفَرائِض»؛(۵)
امربهمعروف یعنی همهی مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را بهسمت نیکی، بهسمت معروف، بهسمت همهی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدیها، از پستیها، از پلشتیها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص بهنحوی ترجمان ساخت و هندسهی نظام اسلامی است.
۱۳۹۴/۰۱/۰۱
بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی
سوال: به نظر شما بالاترین نصرت الهی چیست که خداوند متعال برای آن چهار شرط مقرر فرموده؟
...
پاورقی
1- سوره مبارکه الحج آیه ۳۹
أُذِنَ لِلَّذینَ
یُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلىٰ نَصرِهِم لَقَدیرٌ
ترجمه:
به کسانی که جنگ بر آنان
تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و خدا بر
یاری آنها تواناست.
۲ - سوره مبارکه الحج آیه ۴۱
الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم
فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ
وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ
ترجمه:
همان کسانی که هر گاه در
زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میدهند، و امر به
معروف و نهی از منکر میکنند، و پایان همه کارها از آن خداست!
۳ - قصار ۱۳۶ :
وَ قَالَ ( علیه السلام -
: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ وَ الْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیفٍ وَ
لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیَامُ وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ
حُسْنُ التَّبَعُّلِ .
ترجمه:
و آن حضرت فرمود: نماز
وسیله قرب به خدا، و حج جهاد هر ناتوان است. براى هر چیزى زکاتى است، و زکات بدن روزه
است، و جهاد زن شوهردارى نیکوست
۴ - سوره مبارکه التوبة آیه ۱۰۳
خُذ مِن أَموالِهِم
صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَکّیهِم بِها وَصَلِّ عَلَیهِم ۖ إِنَّ صَلاتَکَ
سَکَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ
ترجمه:
از اموال آنها صدقهای
(بعنوان زکات- بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی! و (به هنگام
گرفتن زکات،- به آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و
داناست!
۵ -
الکافی، شیخ کلینی، ج ۵، ص ۵۵.
إِنَّ الْأَمْرَ
بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ
مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ
تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ
تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْر.
ترجمه:
امام باقر علیهالسلام
فرمودند: امر به معروف و نهى از منکر راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است و واجب
بزرگىاست که واجبات دیگر با آن بر پا مىشوند، راهها امن مى گردد و درآمدها حلال
مىشود وحقوق پایمال شده، به صاحبانش برمىگردد، زمین آباد مىشود و (بدون ظلم- حق
از دشمنان گرفته مىشود و کارها سامان مىپذیرد.