تدبر در سوره مبارکه شمس
خلاصه مباحث تدبر در قرآن سوره مبارکه شمس مورخ 96/9/7
🔷وَ نَفسٍ:
تنوین نفس برای تعظیم آمده است، از لحن و از فضای سوره متوجه می شویم.
🔷 و ما سواها:
ما : به معنای «چیزی که» و «کسی که» هر دو به کار می رود، اما وقتی به معنای «کسی که» و برای ذوی العقول به کار می رود که بخواهد «عظمت» چیزی را بیان کند.
🔷 وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا:
نفس تسویه شده، نفسی است که متعادل و موزون است٬ توضیحش در ادامه آیات آمده:
نفس تسویه شده، نفسی است که به آن فجور و تقوا یش را الهام کردیم. بدی ها و خوبی ها را به آن الهام کردیم، دارای قدرت تمیز است.
♦️نکته مهم:
خدا انسان را سرگردان وارد دنیا نکرده است؛ بلکه قدرت تشخیص خوب و بد را به او الهام کرده است.
بعضی چیزها مثل وجدان و اخلاق در فطرت انسان وجود دارد. که در این جا با لفظ نفس به کار رفته است.نفس همان رسول باطنی است.
🔷قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا* وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا:
هر کس نفسش را رشد دهد به فلاح می رسد و هر کس نفسش را دفن کند (یعنی به هشدارهای نفس لوامه توجه نکند) بدبخت می شود. بی وجدان می شود.
🔷فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ:
با این که اشقی یک نفر بود که شتر را ذبح کرد، ولی خدا به همه قوم عذاب نازل کرد، زیرا بقیه هم به کشته شدن شتر راضی شدند.
♦️نکته مهم:
رسول الله رسول ظاهری است و نفس رسول باطنی؛
♦️نتیجه:
خدا انسان را رها نکرده است؛ اما این قوم بودند که رسول باطنی شان را دفن کردند، (طغیان کردند، نفسشان را از اعتدال خارج کردند) بنابراین هشدارهای رسول ظاهری هیچ اثری نداشت.
تمدن بدلی bornos.blog.ir