بسیج کارکنان دانشگاه شریف

اَللّهُمَّ وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ

بسیج کارکنان دانشگاه شریف

اَللّهُمَّ وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ

این وبلاگ محل عبور و نگاه کسانی است که در سایه‌سار شجره‌ طیبه‌ی بسیج‌ هستند و ضربان دلشان با یاد حضرت روح الله (ره) و شهدا می‌زند.

قدمتان سبز
هر کس لحظه‌ای از وقتش را صرف این صفحات می‌کند و در دلش نام و یاد امام و شهدا موج می‌زند، صلواتی بدرقه‌ی روح معراجی‌شان کند.

تدبر در سوره مبارکه کوثر

چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۱ ب.ظ

خلاصه مباحث مطرح شده در جلسه اول حلقه های صالحین

سه شنبه 96/7/18

سرکار خانم رودکی

 



بسمه تعالی 

تدبر در سوره مبارکه کوثر 

مفاهیم:

 اتی: دادن 

اعطی: دادن یک چیز با ارزش

 پس می فهمیم کوثر عظیم و با ارزش است، چون فعل اعطی به کار رفته است.

 

کوثر :  ریشه «کَثَرَ» به معنای زیاد و باب «فوعا»ً  به معـنای مبـالغـه، 

یعنی:خیلی زیاد

 خدا به پیامبر می گوید در نتیجه اعطای من باید دو کار انجام دهی:

1- صَلِّ:  از ریشه صَلَیَ به معنای عبادت کردن که مصداق خاص آن «نماز خواندن» است

یعنی: نماز بخوان و عبادت کن

 2- اِنحَر: از ریشه نحر به معنای گلوگاه و در اصطلاح به دو معنا به کار می رود:

 الف) شتر قربانی کن: 

چون در نحر شتر ابتدا میخی در گلو فرو می برند تا بیحال شود و بعد ذبحش می کنند.

 ب) تکبیره الاحرام بگو یعنی رو به من کن و بی خیال همه دنیا شو 

چون هنگام گفتن تکبیره الاحرام دستها تا گلو بالا آورده می شود.

 

 شانیء: از ریشه «شَنَئَ» و اسم فاعل است. به معنای بد دهن و بدخواه

 ابتر: بدون دنباله که یکی از مصادیق آن مقطوع النسل و بدون بچه است.

 همانا دشمن بدخواه تو * خودش* ابتر است.

 در اینجا کلمه «هو» به معنای «خودش» کلیدی است و فضای سوره را نشان می دهد که این سوره در جواب کسی که به پیامبر بددهنی کرده نازل شده است. و در جواب خطاب به پیامبر میگوید من به تو کوثر داده ام. پس کوثر در تقابل با ابتر آمده است.

 «کثیر قلیل» و«ابتر مستمر و جاری»  در نتیجه: ترجمه کوثر  زیاد، جاری و مستمر (برکت) طبق روایات مصداق عملی کوثر می تواند ثقلین(قرآن و اهل بیت) و یا نهری در بهشت که تجسم ثقلین است، باشد.

 نکات:

 نکته1 : خدا در جواب بدخواهان که فکر می کردند پیامبر پسری ندارد و نسلی از خود به جا نمی‌گذارد، بحث را جنسیتی نمی کند و نمی گوید دختری چنین دادیم، بلکه می فرماید: «ای پیامبر ما به تو کوثر دادیم که ضامن بقای رسالت توست.»

 نکته2 : خدا مستقیما با بد دهنان سخن نمی گوید و این سوره به زیبایی کبریای الهی را نشان می دهد.

 نکته3 : آیه دوم(فَصَلِّ) بعد از بیان اعطای کوثر آمده نه بیان ابتر بودن بدخواهان؛ پس خدا میگوید: «همین قدر که کوثر دادم کافی است، ابتر بودن بدخواهان اهمیتی ندارد که بخواهی شکرگزاری کنی.»

 نکته4 : خدا وعده می دهد، هر کس بدخواه پیامبر و اهل بیت باشد، خودش نابود می شود.

 نکته5 : این سوره دو سرشاخه دارد:

1- پیامبر: خدا به پیامبر می گوید شکرگزار باش

2-  بدخواهان: خدا می گوید آنان محکوم به شکست خواهند بود.

 پیام این سوره برای ما

 اهل بیت(ع) اعطای خدا به ما هستند و باید شاکر باشیم؛ وگرنه محکوم به نابودی خواهیم بود.

 

و من الله التوفیق

بسیج کارکنان دانشگاه صنعتی شریف


تدبر در سوره مبارکه کوثر

تدبر در سوره مبارکه شمس

تدبر در سوره مبارکه فجر

تدبر در سوره مبارکه صف

تدبر در سوره مبارکه تکاثر

تدبر در سوره مبارکه قارعه

تدبر در سوره مبارکه زلزال

تدبر در سوره مبارکه مسد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۹
بسیج کارکنان دانشگاه صنعتی شریف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی